موفق ترین و بهترین انیمیشن ایرانی

امیدوارم لحظات خوبی در این وب سایت داشته باشید .....

موفق ترین و بهترین انیمیشن ایرانی
نویسنده : donya تاریخ : پنج شنبه 25 مرداد 1403


به گفته کارشناسان هنر، تاریخچه پویانمایی در ایران به معنای امروزی آن به اواخر سال 1330 برمی گردد و در عین حال نقاشان و گرافیست های بزرگی چون نورالدین زرین کلک، فرشید مقالی، نفیسه ریاحی، اکبر صادقیه و مرتضی در این عرصه حضور داشتند. مامیز به این هنر پیوست. سال 1350 نقطه عطفی مهم در تاریخ انیمیشن ایران محسوب می شود. سالی که آسیفا ایران با کمک نورالدین زرین‌کلک، یکی از مدرسین انیمیشن ایران افتتاح شد، در سال 1364 به دنیای آصف پیوست. جو در صنعت انیمیشن جهان

اولین انیمیشن جهان درباره شهر سوخته ایران

با توجه به تاریخ هنر، قدیمی ترین و اولین تابلوهای متحرک و تلاش برای وارد کردن حس حرکت به آن متعلق به ایران است. مدتها قبل از اینکه Ab Iorex میکی ماوس را طراحی کند. امیل کول، فانتاسماگوریا و جیمز استوارت بلکتون طرح های جادویی را خلق کردند. پیش از این، یک سفال ایرانی باستانی که در شهر برن عصر برنز کشف شده بود، نام اولین دشمن جهان را به خود اختصاص داده بود. روی این سفال ایران یک بز و یک درخت نقاشی شده است. تکرار عمدی این دو عنصر در کنار هم منجر به اولین توهم حرکت برای بشر در این صفحه شد.

کارتون قدیمی ایرانی دهه 80

تولید انیمیشن جدید در ایران در 4 بخش انیمیشن تلویزیونی، جشنواره انیمیشن، تبلیغات و انیمیشن سینمایی انجام می شود. حوزه انیمیشن در ایران بیش از هر رسانه دیگری مدیون تلویزیون است. زیرا بیشتر خاطرات بینندگان از تماشای کارتون به قاب تلویزیون اشاره دارد.

در اواخر دهه 80 کارتون های قدیمی ایرانی به عنوان انیمیشن های سریالی محبوب ایرانی شروع به تولید کردند. ساختار این سریال ها به گونه ای بود که فقط در قسمت های کوتاه می توانستند مخاطب را جذب کنند. اما این موضوع فقط برای کودکان و نوزادان نبود. گاهی اوقات علاقه و همراهی بزرگسالان برای تماشای انیمیشن های جدید و قسمت های جذاب آن ها را نیز مشاهده می کردیم.

انیمیشن شکرستان (1387)

یکی بود، یکی نبود، جز خدا نبود، استانی بود به نام شکرستون، مردمانش خوب و مهربان بودند...» تحویل این مطلب با صدای نازنین مرحوم مرتضی احمد کافی بود. . شبکه تلویزیونی برای تماشای قسمت سریال کارتونی شکریتان ثابت و بدون تغییر می ماند. محبوبیت بالای این تابلوی زیبای ایرانی باعث شده است که مردم از پیر و جوان با علاقه زیاد تصویرسازی شکرستان را دنبال کنند. ماهیت تخیلی، سنتی و طنز این کارتون های سریالی با داستان هایی برگرفته از ضرب المثل ها و افسانه های ایرانی باعث محبوبیت کارتون های شکرستان در بین مخاطبان مختلف شد. «صبا سد» و «مرکز سیما» این سریال را برای اولین بار در سال 1396 از شبکه دوم سیما پخش کردند. بابک نظری کارگردان شکرستان با ابداع بیش از 100 حرف و شخصیت در گزارش و با استفاده از روش «برش»، تصویر شکرستان را در 4 زمان مختلف برای تلویزیون ملی، جشنواره چانگوی چین، جیفونی ایتالیا، جشنواره فیلم کودکان هندوستان و ... 15 مورد دیگر) عنوانی از مجموعه کارتون های قدیمی ایرانی است.

ایکاریتو پهلوانان (1386)

سریال بازات پهلوانان به نویسندگی و کارگردانی سیاوش زرین آبادی یکی از پرطرفدارترین انیمیشن های تلویزیون ملی است. تلفیق فضای حماسی برخاسته از شخصیت «پوریایی ولی» با داستان های آموزنده و اخلاقی و تلفیق آنها با فضای تاریخی شهر خوارزم باعث محبوبیت این مجموعه انیمیشن ایرانی در بین بینندگان شد. کارتون پهلوانان در 6 فصل (70 قسمت) تولید شده است. یک واقعیت مهم و طعنه آمیز در مورد انیمیشن پهلوانان این است که در imdb پس از رای 10 از 10 توسط بیش از 100 هزار کاربر، این سریال به جمع 250 سریال تاریخی برتر از نظر کاربر می پیوندد. اما به دلیل شبهاتی که در مورد این سایت وجود داشت از لیست بهترین سریال های تاریخ جهان حذف شد و در نهایت امتیاز 9.4 از 10 را به خود اختصاص داد. انیمیشن کشتی گیران به ترکی و عربی نیز نامیده می شود.

برنامه تلویزیونی دهه 90

ظهور نسل جدیدی از هنرمندان و توجه به گیشه باعث افزایش چشمگیر تولید انیمیشن ایرانی در دهه گذشته شده است. در این دوره توجه بیشتر به بازار بین المللی و حضور موفق جشنواره در دستور کار اساتید انیمیشن ایرانی قرار گرفت.

انیمیشن ایرانی پسر دلفین

کارتون پسر دلفین محمد خیراندیش توسط تیمی متشکل از 150 تا 200 نفر طی دو سال ساخته شد. سپس موفق شد در سال 1401 عنوان پرفروش ترین فیلم های کودک و نوجوان ایرانی را از آن خود کند.انیمه پسر دلفین در باکس آفیس بین المللی نیز عملکرد خوبی داشت. این اثر در همان سال در 2700 سالن در روسیه اکران شد و 1.7 میلیون دلار از گیشه این کشور به دست آورد. در مجموع با یک بلیت 3 دلاری در روسیه 50 میلیارد تن درآمد اقتصادی از گیشه سینماهای این کشور ایجاد می شود. (این رقم بر اساس قیمت دلار در زمان اکران این فیلم است). البته به گفته کارگردان انیمه پسر دلفین پس از کسر هزینه های تبلیغاتی تنها 30 تا 40 درصد سود خالص حاصل از فروش پسر دلفین در روسیه به آنها می رسید. به گفته تهیه کننده اثر، 1 میلیون دلار از فروش کارتون پسر دلفین روی سکوها و تلویزیون روسیه.

پس از آن انیمیشن ایرانی پسر دلفین یکی از بهترین انیمیشن های تاریخ سینمای ایران است که در عرصه بصری جایگاه ویژه ای برای کشورمان پیدا کرد. کسب جایزه «آرتک» از دیگر موفقیت های سینمای ایران است. فیلم Son of Delfini در کره جنوبی، اسپانیا، تایوان، مغولستان، اندونزی، چین و کشورهای حوزه خلیج فارس اکران می شود.

انیمیشن فیلشاه ایرانی

انیمیشن فیلشاه یکی از بهترین فیلم های نسل جدید است. این اثر توانست یک میلیون و 300 هزار نفر را به سالن های نمایش بکشاند. از نظر مخاطب یکی از موفق ترین انیمیشن ها در میان محبوب ترین انیمیشن های ایران به حساب می آید. انیمیشن ایرانی فیلشاه نیز در کشورهای خارجی اکران شد. او در لبنان موفق شد بیش از 500 هزار دلار بفروشد. محبوبیت این اثر به حدی بود که همزمان با فروش 7 میلیاردی در ایران، بازی اندروید آن نیز ارائه شد. عرضه انواع لوازم التحریر، کیف، نقوش تولد، عروسک و ... از دیگر اتفاقات مثبتی است که با انیمیشن ایرانی فیلشاه در حوزه تبلیغات رخ داد.

انیمه دزدیده شده

لوپتو محصول مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره یک انیمیشن سه بعدی به کارگردانی عباس عسکری است. این قطعه با نام مستعار دنیای اسباب بازی ایران از عناصر محلی ایران و منطقه شهر کرمان ساخته شده است. لوپتو از نظر فروش داخلی 21 میلیارد تومانی در میان پرفروش ترین انیمیشن های جدید ایرانی پس از پسر دلفین در رتبه دوم قرار دارد.

شرکت در دهمین دوره جشنواره جهانی کودکان استانبول، جشنواره سیرا در بولیوی و جشنواره کودکان در هند از موفقیت های بین المللی این اثر است. انیمیشن لوپتو علاوه بر اینکه توانست جایزه بهترین فیلم انیمیشن را از احمدآباد هند به دست آورد. همچنین موفق به دریافت گواهی طلای بهترین دستاورد فنی-هنری در بخش بین المللی از جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان ایران شد. طبق آمار برای ساخت این انیمیشن سینمایی ایرانی 10 میلیارد تومان هزینه شده است.

انیمیشن سینمایی ایران بنیامین

در سال 1396 گروهی از هنرمندان کاشانی به سرپرستی محسن عنایت موفق شدند در 90 دقیقه کارتون بنیامین را بسازند. از جمله موفقیت های قابل توجه این انیمیشن می توان به حضور متعدد در جشنواره های بین المللی اشاره کرد. از جمله دستاوردهای انیمیشن بنیامین می توان به جایزه بهترین فیلم بین المللی و جایزه بهترین شخصیت در جشنواره بین المللی انیمیشن کوتو 2021، نامزدی جایزه بهترین فیلم بین المللی در جشنواره فیلم کینگستون جامائیکا 2021 و شرکت در جشنواره فیلم زوما در نیجریه اشاره کرد. .

فیلم بنیامین برنده تندیس تجلی اراده ملی در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شد. همچنین در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان ممکن است جایزه بهترین فیلم ایرانی را از آن خود کند.

ساخت یک انیمیشن ایرانی کوچک

ساخت فیلم های کوتاه توسط هنرمندان همیشه یک فرآیند آزمون و خطا در این زمینه بوده است. علاقه مندان به بخش فیلم می توانند داستان ها و ژانرهای مورد علاقه خود را به صورت کوتاه ارسال کنند. همچنین راهی برای ماندن در عرصه تولید حرفه ای فیلم پیدا کنید. این امر علاوه بر کمک به گسترش تولید، امکان شرکت در جشنواره های معروف داخلی و خارجی را نیز به آنها می دهد. که در نهایت منجر به ایجاد مشاغل حرفه ای برای آنها می شود.

مثلا پدر انیمیشن ایران، دکتر. نورالدین زرین‌کلک توانست در جشنواره‌های بین‌المللی شرکت کند که به‌خاطر تهیه‌کنندگی بسیاری از فیلم‌های انیمیشن از جمله دنیای دیوانه دیوانه (1354) شناخته می‌شود. این چالش مسیری روشن و موفق را برای او و انیمیشن ایرانی رقم زد. بسیاری از هنرمندان و مروجین جوان ایرانی برای رسیدن به آرزوهای خود این مسیر را طی کرده اند. امیدوارم در آینده نزدیک صنعت انیمیشن ایران را بیش از این پیش ببرند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.